Тагадюк Ю.І.

Про Концепцію реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні

Після двадцяти років дискусій навколо моделі місцевого самоврядування, яка має бути впроваджена в Україні, нарешті зроблено конкретні та дієві кроки. Наприкінці 2011 року під час Міжнародних муніципальних слухань «Розвиток належного врядування на місцевому та регіональному рівнях» з ініціативою реформи місцевого самоврядування виступив Президент України Віктор Янукович. Глава держави наголосив, що основою реформування має бути розширення прав територіальних громад, децентралізація влади та нова якість адміністративних послуг населенню.

21 березня 2013 року на засіданні Ради Регіонів був презентований проект Концепції розвитку місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, а вже 8 квітня 2013 року Кабінет Міністрів розглянув та затвердив Концепцію, розробивши відповідний проект Указу Президента України. Проект Концепції пройшов тривалу підготовку за участі Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ, Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні, був підтриманий Конституційною Асамблеєю, Координаційною радою з питань розвитку громадянського суспільства. Був проведений ретельний аналіз положень Концепції вітчизняними і зарубіжними експертами

Про неї хочу поговорити з вами детальніше.

Тож в чому суть Концепції та що означатиме її впровадження для нас з вами? Перше за все, в основу концепції покладено принципово новий вектор – місцеве самоврядування має будуватися, виходячи з інтересів розвитку людини та громади, а не зручності управління владної вертикалі для центру, як було раніше. І це відповідає світовим тенденціям – інтереси місцевого населення, його розвиток та добробут – сьогодні головний критерій оцінки роботи місцевої влади в більшості економічно розвинених країн. Існуюча система місцевого самоврядування не відповідає потребам суспільства та викликам часу. Можна перераховувати безліч її недоліків, проте зупинюсь на тих, які руйнують власне засади місцевого самоврядування.

1. Впродовж останніх 20 років ми втратили 2,5 млн населення та майже 350 населених пунктів. З 12 тисяч населених пунктів країни майже половина має менше 3 тисяч жителів, з них 5 тисяч сіл і селищ мають менше тисячі мешканців, а 1129 – менше п’ятисот. П’ять з половиною тисяч місцевих бюджетів мають сімдесятивідсоткову дотаційність, а майже 500 – дотуються на 90 відсотків.

2. Диспропорція в адміністративно-територіальному устрою призвела до конфлікту повноважень як між радами різних рівнів, так і між радами та держадміністраціями. В результаті місцеве самоврядування, яке в першу чергу створене заради задоволення потреб місцевого населення, часто є об’єктом нарікань, а інколи і безпосередньою перешкодою для громади. Звичайно, цю ситуацію треба негайно змінювати. Яким чином?

По-перше, нова Концепція передбачає створення прозорої архітектури місцевого самоврядування з трьох рівнів – базового (село, селище або місто), районного та регіонального (області, АР Крим та м. Київ). На кожному рівні функціонуватимуть відповідні органи місцевого самоврядування (на базовому- сільська, селищна або міська ради з власними виконавчими органами, на районному – районна та її виконком, на регіональному – регіональна та її виконком) та територіальні органи центральних органів виконавчої влади.

Для того, щоб забезпечити належний рівень надання адміністративних та соціальних послуг населенню, маємо створити обгрунтовану територіальну основу діяльності місцевого самоврядування та виконавчої влади. Тоді можливим буде отримати базові публічні послуги там, де проживає громадянин, у зручний час, у доступній формі. Іншими словами, швидка допомога має доїхати до людини не з районного центру, а за двадцять хвилин.

По-друге, і це надзвичайно важливо, бо прозвучало також вперше за двадцять років – забезпечити місцевому самоврядуванню належні ресурси для виконання його повноважень. Матеріальних, фінансових організаційних. По суті, йдеться про децентралізацію державного бюджету, і на цьому наголошував Президент. Тут і розширення податкової бази та регулювання ставок оподаткування, і право розпоряджатися комунальним майном та землею, і право залучати кредитні ресурси. Звичайно ж, має бути розроблена прозора система дотацій вирівнювання з державного бюджету, які видаватимуться напряму кожному місцевому бюджету. Відповідні розпорядження Президент України надав урядові під час засідання Ради Регіонів, тож найближчим часом чекатимемо ці документи для обговорення.

Крім того, змінюється статус місцевих адміністрацій з органів загальної компетенції на контрольно-наглядові органи виконавчої влади. Відповідно, відбудеться і розмежування повноважень рад та адміністрацій. Більш активно залучатимуться громади до управління своїми територіями. Водночас постане і питання забезпечення органів самоуправління професійними кадрами. Тобто роботи в цьому напрямку буде достатньо.